Dag 8: derde en laatste wedstrijddag - Reisverslag uit Grytviken, Zuid Georgia van Team Spekpony - WaarBenJij.nu Dag 8: derde en laatste wedstrijddag - Reisverslag uit Grytviken, Zuid Georgia van Team Spekpony - WaarBenJij.nu

Dag 8: derde en laatste wedstrijddag

Door: Jack Bakker

Blijf op de hoogte en volg Team Spekpony

11 Maart 2008 | Zuid Georgia, Grytviken

WAT EEN DAG!!!!!

Gisteravond met zijn allen gezellig op stap geweest in de haven van Fort St. Louis aan de Franse kant van St. Maarten. Eerst een paar biertjes drinken op het lokale pleintje onder het genot van reggae, rap, klap, merengue, samba en andere shit muziek waar ze hier op de eilanden zo dol op zijn.

Daarna even de inwendige mens versterken bij een bbq, waar we een gemengd menu bestellen van vis, kip en enkele ondefenieerbare dubieuze pinnen met iets eraan wat op vlees of zoiets moet lijken. Na eerst dit brouwsel op tafel te hebben gezet wordt na ongeveer een kwartier het bestek en de borden op tafel gezet zodat we de inmiddels kleffe hap naar binnen kunnen wurgen en snel wegspoelen met een slok bier. Enfin we hebben een bodempje gelegd zodat we voldoende weerstand hebben om nog enkele biertjes of baco's naar binnen te kiepen. Met onze opvallende kleding krijgen we van alle kanten zeer positieve en leuke reacties van zowel toeristen als van de plaatselijke bevolking. Een hele leuke reactie krijgen we van enkele plaatselijke schonen van het VeTeBe logo van Don Willems zijn makelaarskantoor. Zij hadden zo hun eigen interpretatie van de de letters VTB en vertaalden dit in het Frans als Va Tirez Bien.....? Deze vertaling behoeft geen verdere uitleg!!

Ondanks af en toe een plaatselijk tropisch regenbuitje waar de gemiddelde moderne regendouche bij verbleekt wordt het later toch nog gezellig. Tijdens een tijdelijke
schuilplaats voor een van deze buien in een of ander etablissement komt Gijs op het lumineuze idee om het hek van de hoofdingang met een gevonden hangslot af te sluiten zodat er in een mum van tijd een complete menigte voor de deur stond. De eigenaar van de tent gaat op zoek naar een reservesleutel en is daar volgens mij nu nog mee bezig.

En zo wordt het nog een leuke avond.

DAG VAN DE REGATTA.....MAYDAY..... MAYDAY....MAYDAY.....KATASTROFE

Na onze onverwachte resultaten die worden behaald tijdens de 1e race (10e plek), en vervolgens op dag 2 (een 7e plaats), waardoor we overall op plek 7 staan, zijn de verwachtingen natuurlijk hoog gespannen. Ons verstand van zeilen is ongeveer net zo groot als van een varkensboer die verstand
heeft van autobanden(of niet Guus Eurotyre Wolfman). Dus de euforie in ons team is bijzonder hoog en we willen deze 7e plek dan ook met hand en tand verdedigen en wee
en wee degene die in ons vaarwater komt. Helaas neemt onze kapitein dit wat al te letterlijk...

Nadat we ons bij de startlijn hebben gemeld, is het zaak om ons in een zo goed mogelijke positie te manoeuvreren. Dit is een van de allermoeilijkste dingen tijdens het zeilen van een regatta. Je moet namelijk proberen om vlak voor het startsignaal zo dicht mogelijk bij de startlijn te komen om dan op het allerlaatste moment tijdens het startsignaal over de denkbeeldige startlijn te gaan (deze denkbeeldige lijn bevindt zich tussen zg. startschip en een boei op ongeveer 200 m afst.).
Als je dan bedenkt dat er zo'n kleine 300 boten zijn die allemaal hetzelfde willen en die allemaal om elkaar heen liggen te draaien op een oppervlakte van ongeveer 4 voetbalvelden, waarbij van alle teams de zenuwen door de keel gieren (behalve van ons natuurlijk) kun je je voorstellen wat een hectiek dit geeft.

Na onze eerdere superieure starts waarbij we een keer als eerste en de tweede keer als 3e of 4e over de startlijn gingen, hebben we natuurlijk een naam hoog te houden. Met nog een minuut te gaan liggen we in redelijk goede positie om bij de eerste vijf boten over de startlijn te kunnen gaan. De spanning loopt op zo'n
moment op tot het kookpunt. Iedereen weet zijn plaats en staat tot het uiterste gespannen om zijn taak tot in de perfectie te kunnen uitvoeren. Met nog alleen het grootzeil gehesen varen we hoog aan de wind op de startlijn af.

Met nog tien seconden te gaan wordt de genua(fok) erbij gezet. We liggen nu op volle snelheid en gaan met een keiharde zijwaartse wind (7 beaufort!!) en golven van 2 tot 3 m hoog in een noodgang op de startlijn af.

Voor ons en achter ons, rechts en links van ons, iedereen probeert op dat moment als eerste over die startlijn te gaan.

Nog 3 seconden en dan gebeurt: de boot voor ons denkt waarschijnlijk dat het startsignaal al heeft geklonken(een zware scheepshoorn) en stuurt zijn boot al over de startlijn. Te vroeg dus, door deze manoeuvre snijdt hij ons de weg af, want wij kunnen geen kant meer op omdat rechts van ons allemaal andere boten varen.

De enige uitweg is links van ons, maar omdat wij pal achter de boot voor ons zitten, rammen we deze boot vol in het achterschip. Door deze klap worden wij naar rechts weggeduwd waardoor onze kapitein besluit om dan maar over de rechterkant (stuurboord) door te zeilen en over de startlijn te gaan. Helaas voor ons liggen er ook aan die kant enkele boten vlak langs ons. Gevolg is dat we de boot direct rechts van ons bijna midscheeps door midden varen.
Deze boot ramt vervolgens weer een boot die hier weer achter ligt.

Directe gevolgen voor ons: diskwalificatie, dus out of competition, einde avontuur, de bemanning van 4 boten een rothumeur, en onze boot (en enkele andere) naar de klote.

Eindresultaat toch nog een 12e plaats!!

Om dit te vieren gaan we toch maar een biertje drinken op het eindfeest waar de een of andere sjekkie of zoiets een concert gaf. Natuurlijk ook weer allemaal rep, klep, reggee en andere shit. Maar dat kan onze pret weer niet bederven en tot in de kleine uurtjes doen we de plaatselijke horeca een groot plezier.

Waarschijnlijk zijn er nu op dit moment enkele horecabazen van onze centen een welverdiende vakantie aan het vieren!

• 11 Maart 2008 - 13:57

Eef:

Dit neume ze noo van de nood ein deugd maken! Bin greuüts op och creatieve vermogen um dees vakantie moei, hiel moei aaf te sloete..zet ut op ein zoepe!
    Ooch volgende doel is nooe in book schrieve want we hebben wat weggestopt schrief talent ontdekt manne!
    Gooije truuk reis!
    Dieke kus

• 11 Maart 2008 - 14:05

Eef:

Gooije truuk reis!
    Dieke kus

• 11 Maart 2008 - 14:14

Lieke:

volgens mich heat mam nog wal un bekske met reservesleutels

• 11 Maart 2008 - 14:41

Swiffie-team:

OOOOOOOOh nea hè,
    Kums se noa noeits mier noa Tegele???
    Noeits genne pleur mier same drinke op dinsdaag-oavend??? Boët in de prak gevare en ut den op ein zoepe zette.....weej zien trots op dich.

Goje reis teruuk!!!

• 11 Maart 2008 - 15:32

Es :

Pony's chapeau!!!

Geboets, pien aan de voot, euver de railing de visse gevaord, geklep, gedans....al met al, un waanzinnige waek achter de rök!!En neet te vergaete un top prestatie neergezatte ( gevare ).Zoë, noow heb geej genög compilmente gehad, en stap maar rap dae vleeger in, en kom hoëswaarts!!

Goije truukreis.......

Es x

• 11 Maart 2008 - 15:52

Roland&Ans:

Hallo spekponys jammer dat jullie de race niet hebben kunnen afmaken.Maar toch, respect voor jullie allemaal. 12e plaats is ook niet mis.Donny ik hoop dat het beter gaat met je voeten en onderbenen.Kom allemaal goed thuis. Roland,Ans en Kids

• 11 Maart 2008 - 16:28

Hapas:

Ondanks det weej onder 't werke neet huul vuul tiëd euver hebbe, volge weej och belaevenisse met vuul plezeer! Weej zien gruuts op 't ganse team vanwaege och geweldige prestatie! vuul plezeer nog en tot snel!

• 11 Maart 2008 - 16:54

Syl:

Auwieje, auwieje,

Ja jao wae geit joetse jatse krieg van deze fratse...
    “LEF” heb geej zeker gehad! En det veur d’n iërste kier, geej heb de iër Pony’s!
    As “Freddie” zou kinne kwaam hea truuk oet den hemel um og ein MEDALIE um te hange!!!
    Veerder geluif ik metein det geej ut daor flink bônt heb gemak en de horecabazen og noeits mier zulle vergaete (waat ze beter waal kinne doon!)

Spekkies ahoy!

(Don, morge weer lekker boeremoos met wors en ein gleeske melk veur de dors?)

• 11 Maart 2008 - 17:29

Mies En Deen Wevers:

Wat een avontuur ...
    Zie nu je zeebenen maar kwijt te raken..
    Geniet er nog maar van, morgen weer terug naar de werkelijkheid.
    Heel Venlo staat morgen op jullie te wachten op het vliegveld...

Nou jongens goede terugreis en behouden aankomst.

Groetjes Mies & Deen

• 11 Maart 2008 - 18:42

Ramon L.:

Oh my God!!!!!

12e stekkie is geen kattepis! Succes allemaal en geef Pim maar een grote knuffel uit Amsterdam!!!

• 11 Maart 2008 - 18:55

Edu:

Dus ein gevalletje "kop staart inkl flanken botsing" Leever det, dan naor de kelder gaon.

Maar good,mit Feeste heb geej zeker de 1ste plaats, deh dan..! :-)

Jônges ik heb mit plezeer de verhaole gelaeze, neem aan det ik die ut kômmend wiekend in Kleure & Geure live nog ens meug aanhuure..

Have a nice and save flight back Y'all..!

• 11 Maart 2008 - 19:24

Saskia:

Toppie gedaon Pony's!

Weej verheuge os der al op um och morge op te komme haole en och broene, bolle? toete weer tezeen.

Guus het dekbedje is vanaovend gewassen det reuk lekker fris, de ieskas steht vol met liters melk en bekskes filet american dus kom now maar snel naor hoes.

Gooije Truuk reis!

• 12 Maart 2008 - 13:13

Leo Krijn Trucks B.V:

Tant pis! C'est dommage mais il y a une nouvelle chance la prochaine année!!

Dan kint ge ondertusse misschien effe ut vaarbewies gaon haole. Det is ouk haendig als se wils jetskie op de Maas!
    Hoppelik heb ge met nao hoes vleege neet zo'n pech.

Groetjes
    Angélique