Dag 6: De eerste wedstrijddag - Reisverslag uit Grytviken, Zuid Georgia van Team Spekpony - WaarBenJij.nu Dag 6: De eerste wedstrijddag - Reisverslag uit Grytviken, Zuid Georgia van Team Spekpony - WaarBenJij.nu

Dag 6: De eerste wedstrijddag

Door: Bart Allers

Blijf op de hoogte en volg Team Spekpony

07 Maart 2008 | Zuid Georgia, Grytviken

De nerveusiteit droop van de gezichten van de 10 volwassen kerels op dag 6. In alle vroegte was iedereen binnen mum van tijd aan dek in de teamkleding. Twee lokale mannen in een dinghy verkochten vers stokbrood en chocoladebroodjes aan de boot zodat we met goedgevulde magen konden beginnen. Om 8 uur startte Picco de motor en gingen we op zoek naar de startboot en bijbehorende startboei om de startlijn vast te kunnen stellen. Ron hield de marifoon in de gaten om te horen hoeveel minuten we nog hadden voordat onze zeilklasse de startlinie mocht overschrijden. Kijk, een zeilwedstrijd wordt vaak bij de start al beslist vanwege de drukte op het water daarna, of eigenlijk het gebrek daaraan voor de eerste.

Precies tijdens het startsein manouvreerde Picco onze boot met volle zeilen over de startlijn, ook nog het hoogste aan de wind van alle boten; we lagen meteen voorop! Een eerste gejuich vanaf onze boot was duidelijk hoorbaar en was waarschijnlijk ook een kreet van opluchting dat alles goed was gegaan. Want, het is hectisch met zo’n 250 boten die allemaal door elkaar krioelen om ‘hun’ starttijd af te wachten. Helaas ging het meteen mis na een paar honderd meter, want de wind was zo sterk (een dikke 6) dat het roer niet te houden was en wij door de wind precies de verkeerde richting op werden geduwd. Alle boten voeren intussen voorbij en nog voor de eerste boei lagen we al laatste! Lekker.

Zoals gemeld wordt de wedstrijd vaak beslist tijdens de start, dus zo kansrijk als we begonnen, zo kansloos leek onze vervolgroute. Toch hebben we daarna niet veel fouten meer gemaakt en ging het wenden steeds beter. De Spekpony’s werden een echt team. De tocht ging om het eiland, zo’n 45NM oftewel een tocht van een dikke 6 uur. Na de tweede boei hebben we uren achtereen moeten opkruisen waarbij snel duidelijk werd dat de meer ervaren Heineken Regatta zeilers precies wisten hoe de stroming en wind in je voordeel kan werken als je maar weet hoe je dan moet varen. De afstand met de snelle jongens werd langzaam groter en ons gevecht vond zich met name in de achterhoede van onze klasse plaats. Tweemaal ging het letterlijk ‘net goed’ en kruisten wij op een haar na aan andere boten voorbij. Eenmaal keek een directe concurent niet goed uit en wist Picco ter nauwernood een botsing te voorkomen. Hierdoor verloren we wel weer veel tijd.

Naarmate de tocht vorderde, de gezichten rooder (Gijs) en bruiner (Guus) werd de tocht wat relaxter. Voor de door Louis meegrachte hilarische boeken van Gummbah was evenwel geen plaats vandaag. Doordat we vrij vroeg van start mochten en dus als een van de eerste aankwamen, hebben we nu een prachtig ligplaats in de baai van Philipsburg, onze eindbestemming. We liggen nu voor het witte strand met de rest van de boten achter ons voor anker. De vrolijke klanken van de steeldrumbands zijn hier op het water te horen terwijl dit verhaal van deze dag bijna tot zijn einde komt. We gaan snel de kade op om mee te genieten van spijs, drank en muziek in het Heineken dorp. Wat dat betreft is alles werkelijk perfect geregeld hier. Op welke plek we geëindigd zijn, zullen we straks zien, maar onze inschatting is dat we van de 19 boten in onze klasse we ergens bij de onderste 6 zullen zitten. De stand is mede afhankelijk van de correcties die op de racetijden worden aangebracht om het verschil in de snelheid van de verschillende boten te corrigeren. Hoe sneller het type boot, hoe groter de vermenigvuldigingsfactor. Omdat wij in de langzaamste van de grote botenklasse zitten, is dat wellicht nog een mogelijkheid om hoger te eindigen vandaag.

De Shell taxi ligt aan de staart, dus tijd om de wal op te zoeken!! Tot morgen.

• 07 Maart 2008 - 23:02

Edu:

Ik schrik mich kepot.. St. Barthélemy , die zitte in Friesland, maar och noow zeen ik ut bin in de war mit Bartlehiem..

Enne op de 10de plek...!! Astebleef..!!

• 08 Maart 2008 - 07:21

Sylvie:

Ut zuut d'r allemaol "echt" oet huur!
    We halde og verhaole in de gate.....fantastisch geschreve!

TOI TOI TOI vandaag!

• 08 Maart 2008 - 07:39

Wimke:

ha die jungs
    Ik ebn trots op jullie, mooi die snelle strat,hopelijk zijn jullie ook zo sterk over de eindstreep gekomen!!!
    Hoe was het in het Heiniken huis.

Veel suc6 vandaag hopelijk gaat het weer zo goed>
    Al vast proost!!!! laat de kurken maar knallen.

Gr Wimke

• 08 Maart 2008 - 08:32

Vero En Kristie:

Daag spekponys

Die verhaole huren zich weer spiek en span aan. Op naor de top 10!
    Louis, fijne zwumboks hesse huur, no allein nog een bietje beej broene!

leefs vanoet Adam,
    Vero en Kristie

• 08 Maart 2008 - 09:25

Swiffie-team:

Kei-good gedoan manne!!!!!!!!!Beniejt op de wievuulste plaats geej geëindigd ziet.Wauwwwwwwww die spiermassa van dich Jack aan ut roer grrrrrrrrrrr...........
    Grotejes.

• 08 Maart 2008 - 09:57

Saskia:

Super gedaon Ponny's! Weer erg leuk geschreve die verhaole, en die foto's.. Jack ...wat un ruige foto!
    Guus dieke Kus aok van dien hundje Flip!

• 08 Maart 2008 - 13:50

July:

Jack,

Wils dich miene personal trainer weare...
    Groetjes en nog een top weekend xx

• 08 Maart 2008 - 14:07

Jos:

op de foto's zeen ich det ge toch oug waal mót werke, maar geej beloeënt uch zelf oug good wie ich det zoeë laes. Haaj uch en maak d'r get van. groete josje

• 08 Maart 2008 - 15:31

Tineke :

Hoi Jac en de rest van de spekpony's. Veel succes voor jullie allemaal.En de groeten van de woensdagmorgen fitniss dames.

• 08 Maart 2008 - 17:13

Yolanda:

Ha boy's dat is pezen hé, is van jullie gezichten af te lezen, ben benieuwd wat jullie vandaag te vertellen hebben!! En doe er nog een paar leuke foto's bij, kunnen we even mee genieten!!
    Jack ziet er geweldig uit waar je mee bezig ben, ga zo door!!!

Groetjes,

Dikke kus voor Jack!!! ook van Esmee

• 08 Maart 2008 - 17:16

Angelique En Karel:

leuke site , zuut er good oet ,vuul succes nog vandaag en morge ,o naor de boveste plaats !!!!

• 08 Maart 2008 - 17:40

Eef:

Ik zit heej achter de computer mei te genieten en steeds jaloerser ter waere! Ik huur net van Bart det nao de race van vandaag det de rolex weer in zicht is.. Ik bin wal toe aan ein niej horloge..dus deraan morge op de letse daag! Ik neem och privelessen beej old dutch wal euver vanaovend..dan heuf geej neet aaf te belle!
    Knallen morge kanjers!
    xx

Ron en Guus wal oetkieke, want twie waeke neet aan die bar dan kump de schroevendreijer te veurschien en gaon die plaetjes deraaf

• 08 Maart 2008 - 19:53

Henk En Gerrie:

Hallo Gijs en de rest van de bemanning,
    zag net op www.heinekenregatta.com dat jullie gisteren als 10e zijn geeindigd super, de resultaten van vandaag waren nog niet bijgewerkt.Staan trouwens geweldige foto's op die site.
    We genieten van jullie foto's en geweldige verslagen.
    Wensen jullie voor morgen heel veel succes, en veel plezier geniet ervan.

• 08 Maart 2008 - 21:36

Henk En Gerie:

hallo spekpony's
    zag net op internet dat jullie vandaag als 8e gefinisht zijn en in het algemeen klassement nu op de 8e plaats staan, petje af, morgen nog beter?? succes

• 08 Maart 2008 - 21:41

Henk En Gerrie:

correctie op vorige mail,
    keek nog even op de site van de regatta en nu waren alle uitslagen binnen en gecorrigeerd, jullie waren vandaag 7e en algemeen ook op de 7e plaats, vet gaaf,
    drink er eentje op succes

• 08 Maart 2008 - 22:24

HapaS:

Ook HapaS volgt jullie op de voet. Wat een verhalen! Succes de rest van de tocht, groet vanaf de Jodenstraat!

• 09 Maart 2008 - 02:16

Lonneke:

Hoi Louis!

Als nicht van Ge en Nel Aerts, wonend op Sint Maarten, volg ik al wat dagen via de website jullie acties hier rondom SXM..... Wat een plezier zullen jullie hebben! Geniet ervan, Sint Maarten is prachtig, ook vanaf het water... Misschien komen we elkaar ergens tegen, als je nog naar een geweldige plek wil met je zeilmaten, neem even contact op: rooscramer@caribserve.net

Lonneke, Cees-Jan en de kids...