Dag 3: Les Haies - English Harbour - Reisverslag uit Basse-Terre, Guadeloupe van Team Spekpony - WaarBenJij.nu Dag 3: Les Haies - English Harbour - Reisverslag uit Basse-Terre, Guadeloupe van Team Spekpony - WaarBenJij.nu

Dag 3: Les Haies - English Harbour

Door: Pim Ewals

Blijf op de hoogte en volg Team Spekpony

05 Maart 2008 | Guadeloupe, Basse-Terre

Dag 3. 06.30 opgestaan. Het zonnetje is voor het eerst goed doorgekomen, gelijk een ander gevoel. Een aantal boten om ons heen zijn reeds vertrokken.
Eerst een ontbijtje met spek en eieren, warm stokbrood en verse croissants, die Marcel, Gijs en Louis in het dorp gescoord hebben. Echte zeebonken vertrekken nooit voordat de spekpony gevuld is.

Kapitein Picco brieft ons voor vertrek: de trip zal vandaag 42 zeemijl (1 zeemijl = 1.85 km) bedragen, zo'n 7 uur varen. Het is windkracht 5, ideaal om met ons schip, 'Gambas' genaamd, te oefenen. We gaan voor het eerst op open zee van Guadeloupe naar Antiqua, dus 1 rif in het grootzeil is vereist. Gedurende de eerste paar uur vermaken we ons goed op het dek. Met ontbloot bovenlijf heerlijk in de zon, naar de vliegende vissen kijken die ons begeleiden. We vragen ons af waar de vliegende vis vandaan komt: 'is er ooit contact geweest tussen een vogel en een vis'? Om het gevoel wat te ondersteunen zet Marcel Bob Marley op. We zingen mee op 'Buffalo Soldier' en 'Everything gonna be allright'. Peace man!

Naarmate de reis vordert neemt de windkracht toe naar een dikke 6 en begint zich er weer een wolkendek te vormen. De golven zijn volgens Picco 2 meter hoog, Guus denkt eerder 3 tot 4 meter.
Het begint weer te regenen. Brrr, even lijkt het alsof we op de Noordzee zijn, warm is anders. Het weer verandert trouwens snel in het Carribisch gebied. Regen en zonneschijn wisselen zich met regelmaat af.

Na Marcel en Jack voelt Bart zich niet zo goed vandaag. Hij ziet een beetje witjes (alsof hij normaal een hoog pigment gehalte heeft..) en bibberend probeert hij wat te slapen buiten op de boot.
Ron zijn we ook kwijt. Hij ligt lekker te ronken in zijn kajuit. De rest van ons neemt maar alvast een Heineken.

Sneller dan verwacht komen we aan in Antigua, English Harbour om exact te zijn. Ipv 7 uur hebben we het in 5,5 uur gedaan. Ons zelfvertrouwen om bij de eerste 10 te eindigen stijgt.
Antigua is een voormalig Britse Kolonie, waar Lord Nelson nog 3 jaar gewoond heeft. Het is een schitterende haven met veel Engelse nostalgische kenmerken. We leggen aan en eten wat hapjes met een aantal flesjes wijn. Daarna gaat iedereen zijn eigen weg.

Om 19 uur is iedereen gedouched, en klaar om wat te gaan eten. Het voornemen is om het niet laat te maken aangezien we morgen een zeer lange reis voor de boeg hebben. 12 uur varen zonder tussenstop.
Laten we het maar een uitdaging noemen... We gaan eten bij een Frans restaurantje, gezellig en lekker. Bart en Picco besluiten om alvast te gaan slapen. De anderen gaan nog even een andere bar verkennen. De meesten liggen voor 1 uur in hun nestje.

Spek Ahoy!

• 05 Maart 2008 - 05:31

Edu:

..Tekst volgt, de plaetjes zegge genôg super..!! :-)

• 05 Maart 2008 - 06:59

Maurice & July:

We benijden jullie echt.... ut liekt wel lui lekkerland....

• 05 Maart 2008 - 07:19

Joep Willems:

Heeft Donny de visjes al gevoerd ??

• 05 Maart 2008 - 07:52

Roland En Ans:

Als ik dat zo zie moeten jullie hard werken op de boot. Als jullie zo doorgaan is de naam lipizaner misschien wel toepasselijker

• 05 Maart 2008 - 07:57

Saskia:

Guus...de foto zeet genog...nao un klein dutje bis ze wear heulemaol ut menke!!
    Bin trots op dich!

Sas xxx

• 05 Maart 2008 - 08:39

Peter Bakker:

Hoy Jac en zeilmaatjes,

Als ik det zuü zeen, hes dich toch ech waal ein kutlaeve. Van die smeerige strande met van die takke palmbuim. D'n ganse daag rônd ligge zeile, en dan auk nog van die groeëte blikke beer mótte drinke. Ik wins dich, en dien maate vuul sterkte de kômmende waeke!

Groet,

Peter.

• 05 Maart 2008 - 09:06

Pony`s,
    Ik haop det ut och allemaol good vergeit vandaag! 12 oor aan ein stuk op det scheep is neet niks met windkracht 7! Vandaag is ut geoorloofd um och privé apotheek te raadplegen. Pak watse pakken kins, strakke blik naor de horizon en neet mier loslaote..dan kump alles good! Bin leef veur mekaar!

En ik gaon (dit kier) met Sander mei de foto`s hebbe mich doon inzeen det ge der ech ziet, veur utzelfde geld zoot ge in Scheveningen aan ut beer!

• 05 Maart 2008 - 09:08

Marcel,
    Is det dien nieje zwumboks? Past dae wal beej de handook?

• 05 Maart 2008 - 10:27

Es:

Puike foto's......, maar mot d'r auk nog gepees waere? Anders kint geej och baeter de spraek pony,s gaon neume.

• 05 Maart 2008 - 10:53

Vero:

leuke foto's jongens.. Gijs bus dich der auk beej ;)

• 05 Maart 2008 - 12:31

Vincent:

Zijn jullie de Heren van de Bruinester al tegen gekomen?

• 05 Maart 2008 - 17:26

Iris:

pim, wat een leuk berichtje....wist niet dat jij zo'n schrijftalent had...klinkt allemaal erg leuk en gezellig! Heel veel groetjes aan iedereen en een speciaal kusje van isabelle aan d'r papa!

• 05 Maart 2008 - 18:27

Peter En Lisette:

De blonde jongen aan het roer ziet er een beetje beroerd uit en de spekpony van Louis heeft lange haver nodig. We wensen jullie behouden vaart.

• 05 Maart 2008 - 19:01

Annie (mooder Van Ro:

Hoi Caribbean zeërôtte :),

Ik bin ut met Edu ins, de plaetjes zegge genôg, super en proficiat met de iërste euverwinning op ôch zelfvertrouwe! Maar noow det ut echte werk is begônne, haop ik det de gôlve ech binne de twië meter blieve en geej neet allomaol in ôch inmiddels broene baste met greune gezichte euver de relink hoof te hange!!
    Vuul plezeer en gooije vaart, veur mich huurt geej al beej de winnaars!

Ship ahoy!

• 05 Maart 2008 - 19:07

Max!:

heej pap, kom net van traine aaf ging good! Neet twijfelen aan de kapitein he! maar good. Leuke fotos trouwens! Nog steeds neet euverboord gevalle:p??? En... wat mos dich noow eigelik doon op t schip vruug mig aaf wat...

EN wie geit t doar eigelik???????????????

In idder geval maak dich gen zurg en alles kump good!

VUUUUL plezeer en sloap lekker allemoal!

P.S pap dankje veur det bericht ik reageer wal d'rop beej de weblog! (RIJMPKJE!)

Mvgr. Max!

• 05 Maart 2008 - 19:32

Kim:

Hey Pimmie en kornuiten!
    Ziet dur leuk uit. Gaat wel lukken zo of niet? We blijven jullie volgen, behouden vaart en dikke kus uit zonnig Venlo.

• 05 Maart 2008 - 22:48

Guy From Paris:

Ron, Sjaak & Guus,
    Als jullie op St Barthelemy een stopje maken, doe de groeten aan Cynthia, Pam, Edvina, Rachel, Isabelle, ... bij Ti Saint Barth en bestel een lekere Ti Punch.
    Sterkte!!

• 06 Maart 2008 - 07:56

Sharon:

Hoi Spekpony's,

Ziet er allemaal goed uit daar! Lijkt wel vakantie!!!!
    Leest zich lekker weg jullie avonturen!
    Heel veel succes en een dikke kus oet het stedje van lol en plezeer! XXX

• 06 Maart 2008 - 08:28

Nancy En Jos:

Vuul groette aan Gijs Ewalds en vuul succes en amuseer ôch.
    We gaon ut volge ............

• 06 Maart 2008 - 08:32

Danny:

Jungskes toch, waat un avontuur! Geneet d'r van en as ge unne misthoorn neudig heb dan huur ik ut waal ;-)

X

P.s. is Picco nog vreejgezel? Wat un heerlijke batse!

• 06 Maart 2008 - 10:55

Henk De Greef:

Hé Pim, ik dacht dat jij druk aan het werk was????
    Kan Don ook een beetje varen of hoeft die alleen maar voor de drank te zorgen en de vissen te voeren?
    Veel plezier daar en zet 'm op!

• 06 Maart 2008 - 11:01

Françoise:

Heej Donny en Pim,
    Behouden vaart, kei leuk um zoe vanalles te kinne volge. Ik wins och huul vuul plezeer.

• 06 Maart 2008 - 11:22

Djecky:

hoi pap.(dochter van jack)

zo te zien gaat het allemaal wel lekker daar,hopelyk hebje het een beetje naar je zin? hier in nl gaat het wel.af aan toe un buitje maar voor de rest wel oke,met mij zelf gaat het goed ben nog bij de beer geweest,maar het is helaas niet meer gelukt met die Bon! Balen...mja,volgende keer beter:)
    Heb je ook nog een smsje gestuurd maar komen ook niet aan schijnbaar he?.

nou pap ik zou zeggen Veel succes & niet weg waaien he?

ik hou van je liefs van je dochter djecky.

• 06 Maart 2008 - 14:47

Paul:

Jonges,

Geej ziet toch neejt verzaope hé?! Hallo...?! HALLOOOOOH...?!?!!

• 06 Maart 2008 - 15:17

Lieke:

heej bruder (gijs)
    wat un geweldige verhoale. leuk um te volge allemoal. en auk de foto's spreake veur zich, de bis unne echte zeebonk! nou ik blief de verhoale volge en ik heb al un interview veur och geregeld. un oom van django schrief veur ut zondagsnieuws en dea had contac op wille neme met marcel maar had gen nummer. dus toen ik zei des dich auk mee dees, woel dea wal un stukske schrieve euver och avontuur. leuk toch he.
    nou zet um op en hald ut water schoen!!!
    xxxx lieke

• 06 Maart 2008 - 15:34

Angelique (kriel):

Hey super helden!!!!!

Stijgen de zenuwen al voor morgen. Wij nemen aan dat jullie nu wel ervaren genoeg zijn om de race aan te kunnen. (zeker 10e plaatst)
    Wij wensen jullie de komende 3 dagen heel veel succes en heel veel plezier bij de Heineken party's.(benieuwd naar de foto's, zullen we zeker niet te zien krijgen ha, ha,)

p.s. Ron hier loopt alles op rolletjes ,maak je niet druk, alles onder controle.

Groetjes,
    Angelique, Willem, Kiki en het personeel van de Tankstelle Q8

• 06 Maart 2008 - 18:22

Esmeej En Yolanda:

ik mag mam geen yoyo noemen gemeen he jack :(? Maar dat vind ik juist zo gangstar.. Ik denk dat ik jou nu ook JB ga noemen klinkt ook wel stoer..
    gaat alles goed vandaag?
    Maja ik heb niks meer te vertellen eigenlijk.. best levenloos zonder jou..
    Maar dat merk je dus al.
    Veel plezier daaro... dan proberen wij dat ook hiero.. Veel groetjes aan iedereen en races steltje muizen.

Wij houden van jou...
    (K)kussie (K)

• 06 Maart 2008 - 19:00

Appeltje-spa:

Zeg Dagobert, Hebse miene raod ouk opgevolg en bisse in ut midde van de boet gaon ligge? Doot mich trouwens toch maar dae emotionele rollercaoster. Dao zuuse in idder geval neet greun van. Haop det ge veur de wedstried de maegskes weer un bietje op orde heb. En kiek oet met die vrouluu dao op ut strand, anders kumse daonao ouk beej Jenssen op de bank um alles oet te legge!! Behalde vaart en sloan mich neet euver baord. Det zoel ik toch noch steeds jammer vinden. Appeltje-spa of Martini lemon is ouk goot.

• 06 Maart 2008 - 19:00

Appeltje-spa:

• 06 Maart 2008 - 19:02

Maurice & July:

Jetz geht's los..... Nu kunnen de echte zweetdruppeltjes komen...... Jullie hebben kunnen oefenen en nu het echte werk hihi

• 06 Maart 2008 - 19:42

Katja:

Hey spekpony's,

Det liek mich gen vervelend tripje! Ruige manne op eine ruige boot. En det water zal aaf en toe auk waal ruig zien. Maar genog um te chille zoe te zeen!

Eine goie vaart en geneet d'r verder van!

Groetjes,
    Katja.

• 06 Maart 2008 - 20:53

Swiffie-team:

Heej jack, kens se ut allemoal weer ein bietje binne halde."Veld waal mei huur die goleve",dat ware dien wôrd.Weej winse uch veur morge hiel vuul succes en zet um op hè!!! Amuzeer uch nog.

Groetjes.

• 06 Maart 2008 - 23:45

Pap Mam En Zuske Van:

Gijs en andere pony's. huul vuul succes met de race. maak un veurdeil van och sportieve figure. verdeil ut gewich good. verzoep neet en doot och best. we dinke aan och.
    toi toi toi.
    kusjes oet tegele

• 07 Maart 2008 - 06:42

Edu:

Zeg mannebroeders-stop-wao ziet geej-stop-al twieë daag gen flessepost mier-stop-neet det d'r strax ein Piratevlag aan de mas bungelt he-stop-groete oet Venloo-stop-

• 07 Maart 2008 - 07:18

Ilian:

Mannen!

Vandaag geit ut gebeure!! heb ge alles nog onder controle?? en Donny.. wo blief dien verslaaaaag??? hebs toch gen smoesje det de Laptop (accu) leeg is he?

Hi hi! hiel veul Toy Toy vandaag!

• 07 Maart 2008 - 07:26

Goije morgel....

Pony's, huul vuul suc-6 vandaag......maak d'r wat van, zörg det weej trots op och meuge zièn ( det geveul hebbe we al huur ) en vanaovend met die voetjes van de vloer.... x

• 07 Maart 2008 - 07:30

Es:

En jao, wao blief det verslaaaaaaaaaaaag??????????

• 07 Maart 2008 - 07:50

Kristie:

Ha Spekpony's,
    Vandaag mot geej dur toch ech aan geluive, zet die Freddies effe aan de kank en laot ze de hakke zeen! Succes!
    XXKris

• 07 Maart 2008 - 07:52

Kristie:

Louis, knuip dich waal good vas aan det sjeep, ich wil dich nog neet kwiet!!!!

• 07 Maart 2008 - 08:30

Eef:

Zenuwen zien good en halde och scherp..good luusteren naor de kapitein, ut kin noo neet mier fout gaon jongens! Op naor die Rolex!

• 07 Maart 2008 - 09:21

Saskia:

Pony's, huul vuul suc-6 vandaag, en veural geneate van ut moment. Vuur os staot geej zowiezoew al op nummer 1!
    Goie vaart! xx

• 07 Maart 2008 - 09:23

Vero:

good luck!!!! :)

• 07 Maart 2008 - 10:48

Wim & Franca:

Aij-jai kapitein, geej heb ondertösse toch al echte ziemans-bein ! Succes vandaag, waat ein avontuur ! Jao wao is ut verslaag ?

• 07 Maart 2008 - 16:10

Marcel:

Het zuut der waal allemaol NET ECH oet.
    As ik det zoe zeen ziet geej in ôg vruugere laeve allemaol al ens piraat gewaes die veural hebbe genoote van het gooije laeve.
    Ik verwach allein waal nog ein foto wao Ron auk op dees ziee kin blieve drieve zonder ein zwumbendje um.

Vuul plezeer en succes allemaol

Marcel

• 07 Maart 2008 - 19:26

Debbbie En Dennis:

Hiel veul suc6 komende daag!!

• 07 Maart 2008 - 19:37

Barbara (zus V Don):

Don we horen niets meer van jou en de andere "Spekkies" of zijn jullie misschien verdronken in het bier?
    Hopelijk horen we snel weer iets van jullie zeilavonturen.
    P.S.is Bart weer een beetje beter?