Dag 4. Antigua - St. Barths - Reisverslag uit Basse-Terre, Guadeloupe van Team Spekpony - WaarBenJij.nu Dag 4. Antigua - St. Barths - Reisverslag uit Basse-Terre, Guadeloupe van Team Spekpony - WaarBenJij.nu

Dag 4. Antigua - St. Barths

Door: Don Willems

Blijf op de hoogte en volg Team Spekpony

07 Maart 2008 | Guadeloupe, Basse-Terre

Nog een stukje dag 3. Bart en Picco hebben circa twee uren met de plaatselijke bureaucratie geworsteld. Ongelooflijk hoe zo’n klein eilandje zoveel ambtenaren aan het werk kan houden om toch echt op hetzelfde formulier in- en uit te klaren. Uiteindelijk hebben we dan allemaal de felbegeerde stempel in de pas ontvangen. We hebben samen heerlijk gegeten bij Cap du Nord, een relatief klein Frans restaurant. Een aantal pony’s hebben lekker doorgetrokken om de einheimische horecagelegenheden steekproefsgewijs te ondertrekken aan een onderzoek. Dit bleek voor enkele van ons tot circa half vijf te duren.

Dag 4. St. Barths

Na een snelle hap als ontbijt vertrokken we al om 06.30 uur vol goede moed vanuit het mooie Antigua richting St. Barths. Volgens onze navi is dit een route van 87NM. Vanuit de baai hebben we na een of twee riffen te hebben ontweken, koers kunnen zetten naar de “Promi-Insel”. Direct na vertrek bleken toch enkele van ons toch echt te weining te hebben geslapen om toegevoegde waarde bij het zeilen te hebben. Gelukkig heeft Picco een behoorlijk deel van de rit op de automatische piloot kunnen varen. Het weer is zo goed dat we ons recordsnelheid hebben kunnen behalen van 11,1 knopen! Dit blijkt voor onze boot met dinghy echt vlot te zijn. Ron zag op een gegeven ogenblik een lichtblauwe vlek op het water waar direct hierna een koppeltje orka’s hun staart lieten zien! Dit was een echt aparte ervaring, volgens Picco is dit echt zeldzaam! Tot op heden hebben we op onze reis dus al orka’s, zeeschildpadden, kolibrie’s en vliegende vissen gezien. Ook zeldzaam is volgens Picco dat geen van ons allen zeeziek is geworden met de hevige ruime wind met kracht 6. Hieruit blijkt wel dat we inderdaad echt zeebonken zijn in hart en nieren. Gedurende de woeste oversteek hebben diverse van ons het roer letterlijk in handen genomen en ervaren dat het toch wel lastig is om op een losse manier koers te kunnen houden. Marcel en Louis hebben tijdens deze overtocht op een MICHELIN ster niveau een 3-gangen maaltijd uit de kombuis getoverd en bewezen dat ze ook beschikken over een sterke maag.

Na deze overheerlijke kunsten trakteerden Marcel en Pim ons op een zeer exclusief gitaaroptreden met eigen zang!! Hier liggen kansen!!! Picco waardeerde hieropvolgend met name onze compilatie van enkele ZDF-Hitparade Schlagers. Wat je niet al verzint op een overtocht van 8 uur! Bij Picco verbazing alom, dat enkele Hollengers, zijn jeugdsentiment uit volle borst meezongen. Hij kon zich niet echt voorstellen dat de harde kern van de Spekpony’s elke week les krijgt bij Old Dutch, onze uitvalsbasis en HQ! (dus René, dank van Picco!)

Land Ahoy, we hebben St. Barths in zicht. We hebben d’r zin An!!
De haven ligt bommetje vol met particuliere schepen vanaf 35 meter aufwerts. Dus echt kaliber Loveboat. Hier hebben we ook voor het eerst enkele ‘concurrenten’ kunnen aanschouwen, alle schepen die meedoen met de Regatta moeten namenlijk met een oranje ATP-vlag varen. Deze krijgen wij morgen pas in St. Maarten bij inschrijving. Nadat we voor anker zijn gegaan zijn we met z’n allen gaan ploense, lekker ouderwets bommetje, snorkelen e.d. Hierop hebben we ons allemaal gesoigneerd voor een avond ‘ on the town’. Gezien onze dinghy niet echt groots qua afmeting is, zijn we in twee trances naar wal gevaren. De eerste groep heeft daarvoor alvast gescout voor een leuk restaurantje tussen alle Prada, Dior, Vuitton e.d. winkels. We hebben uiteindelijk een super gezellig buitenlucht restaurant gevonden waar we ons lekker hebben laten verwennen met een 3-gangendiner. Na het diner wilden we toch even de benen strekken en zijn we beland bij de On Bazz-bar, een club annex sushibar waar we hebben genoten van een mega liveband waar we lekker op geswingd hebben. Gezien de drukke dag en de vele inspanningen begonnen stiekem de ogen kleiner te worden waarop de eersten toch terug naar de boot wilden. Een select gezelschap is dan toch nog bij de Yachtclub, een lounge-tent direct in de haven, effe gaan kijken. Met name de hieropvolgende terugtocht met de dinghy was ook avontuurlijk te noemen! We hebben uiteindelijk dan toch weer de boot gevonden en hebben de dag weer keurig afgesloten.

• 07 Maart 2008 - 20:43

Swiffie-team:

Nou zeg wat ein avontere. Weej beleeve heej auch ontzettend vuul avonture..........we hebbe weer duchtig met de swiffers rond geslingerd, met de nate en de druuge!!! Toen hadde we waal ein stuk vlaai verdeend vonge weej zellef met koffie oet dea heerlikke automaat heej........Nou Jack zeg maar ens det det gen avonture zien......now geneet se nog mier van die van uch, hè.......groetjes en sjip-ahoy.

• 07 Maart 2008 - 22:53

Don Edu:

Hehe ik d8 al wao blieve de verhaole...maar soit d'r is weer ketak..!!

• 11 Maart 2008 - 18:46

Geert-Jan En Sietske:

Enne?
    En veer mer dinke det veer de enige Limburgers op Guadeloupe wore! Van 2 toet 17 meert zeen dees twee Limbo,s oet Beesel op vakantie bie familie in Carrere op Gwada.

Groetjes,

G-J en Sietske